Formularz subskrypcji

Wypełnij poniższy formularz.

Pisz prościej #2 - dlaczego „dzień dobry” jest lepsze od „witam”?

Patrycja Klakus Pisz prościej

Temat wydaje się błahy – witamy odbiorcę w wiadomości w taki sposób, do jakiego przywykliśmy. Nie zastanawiamy się na tym. Wpis w mediach społecznościowych Michała Rusinka w tej sprawie wywołał jednak medialną burzę. Ten tłumacz, pisarz i były sekretarz Wisławy Szymborskiej ogłosił bowiem, że nie odpowiada na mejle, które zaczynają się od słowa witam.

Wiele osób przyznało pisarzowi rację, ale pojawiły się też głosy, czy oby to nie przesada?

Sam zainteresowany pospieszył z odpowiedzią, że bynajmniej nie jest to przesada – jest on zdania, że nieumiejętne stosowanie tego przywitania świadczy o niekompetencji komunikacyjnej. Gdy jesteśmy na stopie przyjacielskiej, powinniśmy witać się przyjaźnie, jeżeli na oficjalnej – oficjalnie. Czyli – powinniśmy zawsze dostosować ton komunikacyjny do osoby, z którą korespondujemy. A zatem witanie osoby, której nie znamy osobiście, jest dużym nietaktem.

Witam czy witaj

Jest jednak kilka sytuacji, gdy witam jest jak najbardziej na miejscu. Witać może: 

  • gospodarz lub gospodyni swoich gości,
  • mówca/mówczyni słuchaczy,
  • przełożony/przełożona swoich pracowników.

Słowo witam zakłada bowiem nadrzędność osoby wypowiadającej te słowa, a jednocześnie wyraża radość ze spotkania.

Zawsze lepiej od witam zabrzmi jednak witaj – jest mniej popularne, wyparte przez witam, ale bardziej relacyjne – kładzie bowiem akcent na odbiorcy komunikatu, a nie jak w przypadku witam, na nadawcy. A  w złym tonie jest pisać o sobie na początku wiadomości. Relacje są najważniejsze!

Co zamiast witam

Jeśli jesteśmy na stopie oficjalnej z naszym odbiorcą i znamy jego płeć  - piszmy Szanowny Panie/Szanowna Pani. Jeżeli płci nie znamy, zastosujemy zwrot Szanowni Państwo.

Pamiętajmy o tym, że w oficjalnych wiadomościach nie zwracamy się po imieniu. Niestosowne jest zatem zastosowanie zwrotu – Szanowny Panie Stanisławie.

Z kolei w mejlach mniej formalnych, najbezpieczniejszą formą jest pisanie Dzień dobry. A  w tych,
w których zwracamy się do swoich kolegów i koleżanek, możemy pisać zwyczajne Cześć, Gosiu.

Zasady etykiety, jakie obowiązują nas w mejlach, są mniej formalne od tych, które stosujemy w pismach czy listach, ale nadal są i powinniśmy znać je przynajmniej w podstawowym zakresie.
A jeśli ich nie znamy i nie wiemy, jak zwrócić się do danej osoby, zawsze będzie lepiej, jeśli zastosujemy ton bardziej formalny.

Sprawdź też

Pisz prościej #1 - 6 inspiracji, które pomogą Ci ulepszyć swój warsztat pisarski

Stawiasz pierwsze kroki jako pisarz? Zależy Ci na tym, aby zwiększyć grono swoich odbiorców? A może po prostu chcesz popracować nad swoim warsztatem? Bez względu na to, jakie są Twoje intencje - porady zawarte w książce Joanny Wrycza-Bekier „Magia słów. ...

Czytaj dalej

Informacje o plikach cookie

Serwis pozostawia informacje na urządzeniach końcowych użytkowników (pliki cookies) i korzysta z tych informacji w celu ułatwienia użytkowania serwisu. Jeżeli w ustawieniach przeglądarki dopuściłeś przechowywanie plików cookies, będą one pozostawione na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Przeczytaj więcej o cookies.