Formularz subskrypcji

Wypełnij poniższy formularz.

To zależy #3 - czy mogę zwrócić koszulę bez metki?

Klaudia Brończyk To zależy...

Pandemia spowodowała, że wiele osób pokochało zakupy przez internet. Zamawiamy wszystko: ubrania, buty, sprzęt AGD czy meble. Zachwycamy się różnorodnością produktów i wygodą. Nie bez znaczenia pozostaje też czynnik łatwego zwrotu.

Czy mogę zwrócić towar, który nie posiada metki?

Muszę ją mieć czy nie? Jeśli kupujesz towar przez internet i chcesz go zwrócić – nie. Zwrotu towaru absolutnie nie można uzależniać od obecności papierowej metki. Często firmy stosują na swoich stronach sformułowanie, że w przypadku zwrotu towar musi być „nowy, kompletny, nieotwierany, nieużywany i oryginalnie zapakowany”. Nie dajmy się na to nabrać. Jak najbardziej możemy otworzyć opakowanie, żeby sprawdzić, jak wygląda kupiona rzecz. Nie musimy też odsyłać bluzki czy butów w oryginalnym opakowaniu.

Ile mam czasu na zwrot?

Możemy odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, chyba że przedsiębiorca nie poinformował nas o prawie odstąpienia od umowy – wtedy termin wydłuża się aż do 12 miesięcy. Żeby odstąpić od umowy wystarczy złożyć oświadczenie przed upływem 14 dni (lub 12 miesięcy w drugim przypadku). Zwrot pieniędzy powinniśmy otrzymać nie później niż 14 dni po tym, jak przedsiębiorca dostanie nasze oświadczenie.

Czy mogę zwrócić każdy towar?

Nie, wyjątki wymienia art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Nie możemy zwrócić między innymi:

- rzeczy robionej na indywidualne zamówienie,

- rzeczy, których zwrot jest utrudniony ze względów higienicznych (np. szczoteczka do zębów),

- towarów z krótkim terminem przydatności do użycia czy

- towarów z nagraniami dźwiękowymi lub wizualnymi i programów komputerowych, które były dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu, a my je otworzyliśmy (oczywiście w przypadku wadliwego towaru nadal możemy go zareklamować).

Ile pieniędzy dostanę z powrotem?

Dostaniemy równowartość towaru i koszty jego doręczenia. Warto zaznaczyć, że mowa o najtańszej przesyłce wskazanej przez sprzedającego. Jeśli wybierzemy droższy środek transportu, różnicę pokryjemy z własnej kieszeni.

Czy sprzedający może ode mnie zażądać zwrotu jakichś kosztów?

Przy zakupach przez internet musimy pamiętać o jednym – towar możemy „przetestować” tylko w taki sposób w jaki zrobilibyśmy to, kupując go w sklepie. Możemy przymierzyć ubranie, ale nie możemy go nosić. Jeśli przekroczymy tę granicę to owszem, możemy zwrócić towar, ale jednocześnie poniesiemy odpowiedzialność za zmniejszenie jego wartości.

Kiedy sprzedający może to zrobić?

Jeśli nie może ponownie zaoferować towaru jako nowy, na przykład jest zmuszony do jego naprawy, wyczyszczenia lub zakupu zniszczonego opakowania.

 

Źródła:

- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

- prawakonsumenta.uokik.gov.pl

- konsumenci.org.pl

- uokik.gov.pl/rejestr

 

Sprawdź też

To zależy… #2 - czy mam prawo do urlopu?

Od czerwca powoli wchodzimy w tak zwany „okres urlopowy”. Kto z nas nie marzy już o górskich wędrówkach, popołudniach spędzonych z książką na plaży czy o rowerowych przejażdżkach wokół mazurskich jezior? Już czujemy zapach morskiej bryzy, a kostium kąpielowy grzecznie czeka w szufladzie na swoją premierę. ...

Czytaj dalej

To zależy… #1 - Co łączy prawo i najsłynniejsze szpilki świata?

Na świecie pozostaje niewiele spraw, które nie zostały jeszcze uregulowane przez prawo. Jednak, przyznajmy to szczerze, większość z nich jest umiarkowanie interesująca. Nasza ciekawość wzrasta, gdy mowa o czymś, z czym obcujemy na co dzień. ...

Czytaj dalej

Informacje o plikach cookie

Serwis pozostawia informacje na urządzeniach końcowych użytkowników (pliki cookies) i korzysta z tych informacji w celu ułatwienia użytkowania serwisu. Jeżeli w ustawieniach przeglądarki dopuściłeś przechowywanie plików cookies, będą one pozostawione na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Przeczytaj więcej o cookies.