To zależy #3 - czy mogę zwrócić koszulę bez metki?

cze 29 2021

Pandemia spowodowała, że wiele osób pokochało zakupy przez internet. Zamawiamy wszystko: ubrania, buty, sprzęt AGD czy meble. Zachwycamy się różnorodnością produktów i wygodą. Nie bez znaczenia pozostaje też czynnik łatwego zwrotu.

Czy mogę zwrócić towar, który nie posiada metki?

Muszę ją mieć czy nie? Jeśli kupujesz towar przez internet i chcesz go zwrócić – nie. Zwrotu towaru absolutnie nie można uzależniać od obecności papierowej metki. Często firmy stosują na swoich stronach sformułowanie, że w przypadku zwrotu towar musi być „nowy, kompletny, nieotwierany, nieużywany i oryginalnie zapakowany”. Nie dajmy się na to nabrać. Jak najbardziej możemy otworzyć opakowanie, żeby sprawdzić, jak wygląda kupiona rzecz. Nie musimy też odsyłać bluzki czy butów w oryginalnym opakowaniu.

Ile mam czasu na zwrot?

Możemy odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, chyba że przedsiębiorca nie poinformował nas o prawie odstąpienia od umowy – wtedy termin wydłuża się aż do 12 miesięcy. Żeby odstąpić od umowy wystarczy złożyć oświadczenie przed upływem 14 dni (lub 12 miesięcy w drugim przypadku). Zwrot pieniędzy powinniśmy otrzymać nie później niż 14 dni po tym, jak przedsiębiorca dostanie nasze oświadczenie.

Czy mogę zwrócić każdy towar?

Nie, wyjątki wymienia art. 38 ustawy o prawach konsumenta. Nie możemy zwrócić między innymi:

- rzeczy robionej na indywidualne zamówienie,

- rzeczy, których zwrot jest utrudniony ze względów higienicznych (np. szczoteczka do zębów),

- towarów z krótkim terminem przydatności do użycia czy

- towarów z nagraniami dźwiękowymi lub wizualnymi i programów komputerowych, które były dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu, a my je otworzyliśmy (oczywiście w przypadku wadliwego towaru nadal możemy go zareklamować).

Ile pieniędzy dostanę z powrotem?

Dostaniemy równowartość towaru i koszty jego doręczenia. Warto zaznaczyć, że mowa o najtańszej przesyłce wskazanej przez sprzedającego. Jeśli wybierzemy droższy środek transportu, różnicę pokryjemy z własnej kieszeni.

Czy sprzedający może ode mnie zażądać zwrotu jakichś kosztów?

Przy zakupach przez internet musimy pamiętać o jednym – towar możemy „przetestować” tylko w taki sposób w jaki zrobilibyśmy to, kupując go w sklepie. Możemy przymierzyć ubranie, ale nie możemy go nosić. Jeśli przekroczymy tę granicę to owszem, możemy zwrócić towar, ale jednocześnie poniesiemy odpowiedzialność za zmniejszenie jego wartości.

Kiedy sprzedający może to zrobić?

Jeśli nie może ponownie zaoferować towaru jako nowy, na przykład jest zmuszony do jego naprawy, wyczyszczenia lub zakupu zniszczonego opakowania.

 

Źródła:

- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

- prawakonsumenta.uokik.gov.pl

- konsumenci.org.pl

- uokik.gov.pl/rejestr