Stawiasz pierwsze kroki jako pisarz? Zależy Ci na tym, aby zwiększyć grono swoich odbiorców? A może po prostu chcesz popracować nad swoim warsztatem? Bez względu na to, jakie są Twoje intencje - porady zawarte w książce Joanny Wrycza-Bekier „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” z pewnością pomogą Ci osiągnąć sukces!
Autorka zawarła w książce setki porad i przykładów, w większości zaczerpniętych z polskiej literatury
i blogów. Poniżej wybrałam kilka praktycznych wskazówek, które idealnie sprawdzą się w pracy nad tekstem.
Nic bardziej nie ożywi Twojego tekstu niż dynamiczne czasowniki. Zastąp więc wszystkie nominalizacje (rzeczowniki odczasownikowe) i stronę bierną tętniącymi życiem czasownikami. Twój tekst z pewnością nabierze energii.
Przykłady:
Jak myślisz, ile masz czasu, aby zaciekawić czytelnika? Jeśli myślisz, że 3 sekundy to brawo – właśnie tyle. Dlatego pisz zgodnie z zasadą odwróconej piramidy – najważniejsze na początku, elementy poboczne lub rozwijające wątek, w dalszej części.
Jak dobrze zacząć? Wprowadź nieszablonowego bohatera, zainteresuj ciekawym spostrzeżeniem lub zmuś do refleksji. Bierz przykład ze Stephena Kinga i nie żałuj czasu poświęconego na pracę nad swoim pierwszym zdaniem.
Autorka porównuje teksty do zagraconych strychów, kryjących góry śmieci, przez które trzeba się przekopać, aby wyjąć to, co ważne. Proponuje więc, abyśmy zawsze pisali zwięźle, konkretnie i wycinali wszystkie słowa, które imitują inne, są ciężkostrawne lub nic nowego nie wnoszą.
Dlatego unikaj:
Ernest Hemingway słynął z usuwania niepotrzebnych zdań ze swoich dzieł. Ty również weź z niego przykład - szanuj czas i inteligencję odbiorcy. Nie zarzucaj go szczegółami i nie rozdrabniaj się. Usuń każde zbędne słowo. Dzięki temu pozostawisz miejsce dla wyobraźni, a jednocześnie nie zanudzisz swojego czytelnika.
Bo wszyscy je uwielbiamy. Empatyzujemy z bohaterem, trzymamy za niego kciuki. Steve Jobs często o swoich produktach opowiadał jak o bohaterach, których zadaniem jest zmieniać świat. Ty również możesz wciągnąć odbiorcę we własną historię. Postaw komplikacje i przeszkody na drodze bohatera a na końcu pozwól mu osiągnąć to, do czego zmierzał od samego początku.
Pozwól, aby Twój czytelnik poczuł to, o czym piszesz. Jeśli opisujesz danie - daj mu możliwość zasmakowania parującej zupy; jeśli prezentujesz krajobraz - pozwól mu zatęsknić za zapachem mokrego lasu. Pisz o dotyku miękkim jak podmuch wiatru i sennej ciszy. Niech odbiorca wszystkimi zmysłami poczuje, o czym piszesz.
Jeśli więc zaczynasz swoją przygodę z pisaniem, lub już piszesz, ale chcesz poznać tajniki, jak robić to lepiej – sięgnij po tę pozycję. Nie pożałujesz!
Sprawdź też