Stawiasz pierwsze kroki jako pisarz? Zależy Ci na tym, aby zwiększyć grono swoich odbiorców? A może po prostu chcesz popracować nad swoim warsztatem? Bez względu na to, jakie są Twoje intencje - porady zawarte w książce Joanny Wrycza-Bekier „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy” z pewnością pomogą Ci osiągnąć sukces!
Autorka zawarła w książce setki porad i przykładów, w większości zaczerpniętych z polskiej literatury i blogów. Poniżej wybrałam kilka praktycznych wskazówek, które idealnie sprawdzą się w pracy nad tekstem.
Ożyw treść
Nic bardziej nie ożywi Twojego tekstu niż dynamiczne czasowniki. Zastąp więc wszystkie nominalizacje (rzeczowniki odczasownikowe) i stronę bierną tętniącymi życiem czasownikami. Twój tekst z pewnością nabierze energii.
Przykłady:
„spotkanie dotyczyło omówienia bieżących spraw” zamień na „podczas spotkania omówiliśmy bieżące sprawy”;
„pojawiła się potrzeba przedyskutowania” – „potrzebujemy się spotkać, aby to przedyskutować”;
„należy podjąć decyzję” – „podjęliśmy decyzję”;
„pismo zostało wysłane” – „wysłaliśmy pismo”
Zaciekawiaj od pierwszego zdania
Jak myślisz, ile masz czasu, aby zaciekawić czytelnika? Jeśli myślisz, że 3 sekundy to brawo – właśnie tyle. Dlatego pisz zgodnie z zasadą odwróconej piramidy – najważniejsze na początku, elementy poboczne lub rozwijające wątek, w dalszej części.
Jak dobrze zacząć? Wprowadź nieszablonowego bohatera, zainteresuj ciekawym spostrzeżeniem lub zmuś do refleksji. Bierz przykład ze Stephena Kinga i nie żałuj czasu poświęconego na pracę nad swoim pierwszym zdaniem.
Pozbądź się słów-śmieci
Autorka porównuje teksty do zagraconych strychów, kryjących góry śmieci, przez które trzeba się przekopać, aby wyjąć to, co ważne. Proponuje więc, abyśmy zawsze pisali zwięźle, konkretnie i wycinali wszystkie słowa, które imitują inne, są ciężkostrawne lub nic nowego nie wnoszą.
Dlatego unikaj:
słów papug – np. straszna tragedia czy prawdziwe fakty;
ciężkich koturn językowych – np. udzielać odpowiedzi, dokonywać wyboru czy wprowadzać zmianę;
urzędasów – np. przedłożone pismo, zawarta umowa czy wykonane zlecenie;
tasiemców – np. biorąc pod uwagę fakt, w zaistniałych okolicznościach;
słów-tchórzy – np. być może, przypuszczalnie.
Lekcja Ernesta Hemingwaya
Ernest Hemingway słynął z usuwania niepotrzebnych zdań ze swoich dzieł. Ty również weź z niego przykład - szanuj czas i inteligencję odbiorcy. Nie zarzucaj go szczegółami i nie rozdrabniaj się. Usuń każde zbędne słowo. Dzięki temu pozostawisz miejsce dla wyobraźni, a jednocześnie nie zanudzisz swojego czytelnika.
Opowiedz historię
Bo wszyscy je uwielbiamy. Empatyzujemy z bohaterem, trzymamy za niego kciuki. Steve Jobs często o swoich produktach opowiadał jak o bohaterach, których zadaniem jest zmieniać świat. Ty również możesz wciągnąć odbiorcę we własną historię. Postaw komplikacje i przeszkody na drodze bohatera a na końcu pozwól mu osiągnąć to, do czego zmierzał od samego początku.
Pobudzaj zmysły
Pozwól, aby Twój czytelnik poczuł to, o czym piszesz. Jeśli opisujesz danie - daj mu możliwość zasmakowania parującej zupy; jeśli prezentujesz krajobraz - pozwól mu zatęsknić za zapachem mokrego lasu. Pisz o dotyku miękkim jak podmuch wiatru i sennej ciszy. Niech odbiorca wszystkimi zmysłami poczuje, o czym piszesz.
Jeśli więc zaczynasz swoją przygodę z pisaniem, lub już piszesz, ale chcesz poznać tajniki, jak robić to lepiej – sięgnij po tę pozycję. Nie pożałujesz!
Pisz prościej #2 - dlaczego „dzień dobry” jest lepsze od „witam”?
Temat wydaje się błahy – witamy odbiorcę w wiadomości w taki sposób, do jakiego przywykliśmy. Nie zastanawiamy się na tym. Wpis w mediach społecznościowych Michała Rusinka w tej sprawie wywołał jednak medialną burzę. ...
Serwis pozostawia informacje na urządzeniach końcowych użytkowników (pliki cookies) i korzysta z tych informacji w celu ułatwienia użytkowania serwisu. Jeżeli w ustawieniach przeglądarki dopuściłeś przechowywanie plików cookies, będą one pozostawione na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Przeczytaj więcej o cookies.