Zapytaj eksperta #11 - całkowity koszt instalacji - od czego zależy?

lis 03 2020

Zastanawiając się nad montażem instalacji fotowoltaicznej nie unikniemy dylematów finansowych. Na co warto zwrócić uwagę? Od czego będzie zależeć koszt naszej instalacji? Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym tekstem z cyklu „Zapytaj eksperta”.

Warto wiedzieć, że 70-80% ceny całej instalacji to koszty urządzeń oraz niezbędnego osprzętu (moduły, falownik, konstrukcja wsporcza, ochrona przepięciowa, zabezpieczenia, okablowanie). Pozostała część to koszty montażu oraz ewentualne koszty dodatkowe. Koszt instalacji fotowoltaicznej podajemy w przeliczeniu na 1 kWp, a więc kilowat mocy zainstalowanej. W przypadku mikroinstalacji o mocy do 10 kWp, rynkowe ceny netto za 1 kWp kształtują się zwykle w przedziale 4500,00 – 5500,00 zł. Można więc założyć, że instalacja o mocy 4 kWp będzie kosztowała około 20 000,00 zł (+/- 10%).

Całkowity koszt instalacji zależy od kilku zasadniczych czynników:

  • Jakości wykorzystywanych komponentów

Podane kwoty dotyczą produktów standardowych. W przypadku produktów klasy premium lub rozwiązań technologicznych dopiero wchodzących na rynek, ceny mogą być o kilkanaście do kilkudziesięciu procent wyższe.

  • Mocy instalacji

Im wyższa moc instalacji, tym niższa cena za 1 kWp. Co ciekawe, do niedawna na rynku mikroinstalacji dominowały systemy o mocy do 5 kWp. Obecnie, najczęściej montowane są instalacje o mocy około 6-7 kWp, co wynika z coraz większej liczby urządzeń zasilanych energią elektryczną w naszych domach – od klimatyzatorów, poprzez systemy ogrzewania elektrycznego, na pompach ciepła kończąc.

  • Lokalizacji instalacji (dach lub grunt)

Instalacje na gruncie są o kilka do kilkunastu procent droższe od systemów dachowych.

  • Kosztów montażu po stronie firmy wykonawczej

Podobnie jak w innych branżach, koszty montażu instalacji fotowoltaicznej są bardzo zróżnicowane. Doświadczone firmy, gwarantujące wysoką jakość usługi i sprawdzoną obsługę serwisową będą w większości przypadków droższe od firm, które dopiero budują swoją pozycję na rynku.