Zielony Zwrot napędzi PKP Intercity

lut 25 2020

PKP Intercity sprawdza możliwość wprowadzenia rozwiązań technologicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii na bocznicy Warszawa-Grochów. Przewoźnik we współpracy z TAURONEM opracowuje program modernizacyjny, który pomoże obniżyć koszt wykorzystywanej energii elektrycznej, a przy tym dodatkowo ograniczy negatywny wpływ na środowisko.

Panele fotowoltaiczne, wewnętrzne i zewnętrzne oświetlenie LED, magazyny energii czy inteligentne systemy optymalizacji zużycia i wytwarzania energii elektrycznej. To tylko część rozwiązań technologicznych, których wprowadzenie rozważa PKP Intercity. Przewoźnik we współpracy z TAURON Ekonergia pracuje nad studium wykorzystania odnawialnych źródeł energii na warszawskiej bocznicy.

Zielony Zwrot TAURONA to nie tylko inwestycje w odnawialne źródła energii, ale również usługi, które pozwalają na lepsze zarządzanie energią. Od kilkunastu miesięcy realizujemy projekty badawcze obejmujące rozwiązania dla rodzącego się rynku energetyki rozproszonej .Rozwiązania te obejmują technologie począwszy od dystrybucji energii, poprzez zarządzanie rozproszonymi źródłami odnawialnymi, po nowe modele biznesowe, jak chociażby rozliczenia P2P (peer to peer). Dzięki temu już dziś jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniu rynku w tym zakresie, co udowadnia nawiązana właśnie współpraca z PKP Intercity.

Inwestycyjne wyzwanie

Plan dotyczący zwiększenia wykorzystania zielonej energii przez przewoźnika to przede wszystkim chęć bycia jeszcze bardziej „eko”, lecz także wynik ekonomicznego rachunku. Z kolei korzysta coraz więcej pasażerów, przybywa uruchamianych pociągów, a to przekłada się na rosnące zużycie energii elektrycznej. Wykorzystanie OZE na bocznicach ma więc przysłużyć się środowisku, ale i zagwarantować oszczędności.

- Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu publicznego. To możliwe dzięki wykorzystaniu przyjaznych środowisku rozwiązań, tak na etapie produkcji taboru, jak i jego eksploatacji oraz bieżącej konserwacji. Kolej postrzegamy jako transport przyszłości, a to wymaga inwestycji takich jak przewidziane w opracowywanym studium – pozwalających na nieustanne zmniejszanie śladu węglowego – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Plan w rękach specjalistów

W jak najlepszym przygotowaniu do tego wyzwania i prawidłowej ocenie potencjału zmian, jakie mogą zajść na bocznicy Warszawa-Grochów, pomagają specjaliści TAURONA. Działania rozpoczęto od kompleksowej analizy sytuacji związanej z zapotrzebowaniem i zużyciem energii elektrycznej poszczególnych obiektów na terenie kompleksu kolejowego. Następnie zaproponowane zostaną rozwiązania, które umożliwią zoptymalizowanie całego procesu wytwarzania, poboru i zużycia energii.

- TAURON opracował rozwiązanie w postaci platformy zarządzającej rozproszonymi źródłami energii odnawialnej oraz zdolnościami regulacyjnymi. Jest to narzędzie dedykowane nie tylko wsparciu tej klasy analiz, ale i świadczeniu w przyszłości usług zarządzania i optymalizacji produkcją oraz poborem energii dla tej klasy obiektów – mówi Przemysław Prus, szef Biura Energetyki Rozproszonej i B+R w TAURON Ekoenergia.

Co więcej, analizie poddana zostanie również możliwość uzyskania dodatkowego przychodu z tytułu sprzedaży nadwyżek energii, bądź świadczenie innych usług (redukcyjnych czy regulacyjnych) na rzecz wybranych uczestników rynku energii. Analiza ta oczywiście toczyć się będzie z uwzględnieniem czynników kosztowych wspomnianych rozwiązań.

Załączniki